Klasifikace a specifikace

Vývoj diagnostiky, názvu a odborné klasifikace poruchy pozornosti s hyperaktivitou trvá už mnoho desetiletí. V současnosti se používá několik termínů, což může některé lidi zmást. 

ADHD je zkratka, označující poruchu pozornosti s hyperaktivitou. Pochází z anglického termínu "Attention Deficit Hyperactivity Disorder". 

ADD znamená poruchu pozornosti bez hyperaktivity. Pochází z anglického termínu "Attention Deficit Disorder":

ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou

  • je v současnosti považována za neurovývojovou poruchu, laicky řečeno za vývojovou poruchu mozku.
  • zároveň ADHD spadá do specifických poruch chování a znamená, že dítě projevuje takové nežádoucí odchylky v chování a nedodržuje takové normy, které běžně odpovídají jeho věku a jeho rozumovým schopnostem. V důsledku to znamená, že dítě má problémy udržet dostatečně dlouho pozornost nebo vydrží v klidu kratší dobu, než je potřeba.

ODBORNÁ KLASIFIKACE ADHD a ADD

1) Podle Mezinárodní klasifikace nemocí MKN-10  

Podle této mezinárodní klasifikace jde poruchy chování a emocí s obvyklým nástupem v dětství a v dospívání, Nepoužívají se zde termíny ADHD a ADD.

Jde o tyto kategorie:

  • F90.0 Porucha aktivity a pozornosti
    - Nedostatek pozornosti s hyperaktivitou
    - Syndrom poruchy pozornosti s hyperaktivitou
  • F90.1 Hyperkinetická porucha chování
    - Hyperkinetická porucha sdružená s poruchou chování

Více info a podrobnější popis zde: https://mkn10.uzis.cz/prohlizec/F90-F98 

2) Podle Diagnostického a statistického manuálu duševních poruch DMK-5

DMK-5 je základní přehled diagnóz duševních poruch a souvisejících onemocnění a problémů a pracuje přímo s názvem ADHD. V ČJ není dostupný online, lze ho ale zakoupit. Určuje například úrovně intenzity poruchy (mírná - střední - závažná).

3) Zákona č. 561/2004 Sb., o Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných

Důležitý pro specifikaci ADHD je také tzv. "školský" zákon č. 561/2004 Sb., o Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných.

Tento zákon v § 16 řadí poruchu pozornosti s hyperaktivitou mezi vývojové poruchy chování a dává je do jedné roviny s např. s mentálním či zrakovým postižením nebo autismem. Zákon doslova uvádí: "Pro děti, žáky a studenty s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem lze zřizovat školy nebo ve školách třídy, oddělení a studijní skupiny."

Se specifikací ADHD podle výše uvedeného zákona č. 561/2004 Sb. pracují jak pedagogicko-psychologické poradny, tak školský vzdělávací systém. I tak se ale ve školách používá častěji zkratka ADHD. 


Copyright ADHD a ADD v dospělosti | © 2020  
UPOZORNĚNÍ: Články, texty a odkazy uveřejněné na těchto stránkách jsou míněny pouze jako soupis nejrůznějších veřejně dostupných informací o ADHD, ADD a příbuzných tématech pro osoby starší 18 let. O svých problémech, potížích a jejich řešení se vždy poraďte nejprve se svým lékařem nebo terapeutem.   
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky