ADHD a vitamín D

27.10.2020

Při mém pátrání po nejrůznějších informacích o ADHD a zároveň při řešení mých zdravotních problémů (a jak se ukazuje, jsou zřejmě tyto dvě záležitosti propojené), jsem narazila i na informaci o VITAMINU D. Ne, že bych o něm nevěděla nic. Je to pár dní, co mě zaujaly na  zahraničních serverech články, dávající dohromady množství vitaminu D během těhotenství matky s následným ADHD u dítěte. Není to totiž poprvé, co se o něčem v angličtině dávno píše větší množství článků a v češtině je to jako hledání v kupce sena. 

Protože to je ve stejné době, kdy i já sama na sobě pozoruji určité změny během užívání vitamín D. , protože jsem si v lékarně jako prevenci před koronavirovou nákazou koupila kvalitnější vitamín D a čeho jsem si všimla nejdřív, bylo to, že jsem přestala mít tak strašné kruhy pod očima, resp. nebyly tak tmavé. Začala jsem o tom přemýšlet, jak to může fungovat. A pak jsem si uvědomila, že se vlastně cítím trochu jinak - lépe spím, stačí mi méně spánku, abych se cítila odpočinutá a ne tak unavená, a mám pocit, že myšlení není tak náročné. Trpím totiž kvůli celiakii velice nepříjemným symptomem brain fog, který moje příznaky ADHD prohlubuje. 

Nechci se vitamínem D předávkovat, ale zkusím si dočasně zvýšit jeho příjem na 3000-4000 jednotek denně. Celiakie totiž způsobuje mmj. špatné vstřebávání živin. vitamínů a minerálů a tak je možné, že navzdory tomu, že jsem bývala vždy hodně venku, mám nízkou hladinu tohoto vitamínu. 

Zároveň jsem ale zjistila, že mě při užívání vitamínu D brní nohy, při ještě větší dávce pak i ruce. Jestli to má nějakou spojitost s pitím kávy nebo užíváním ještě nevím, musím to vysledovat. 

Zajímalo by mě, jestli má někdo s vitamínem D a projevy ADHD taky nějaké zkušenosti? 

Každopádně než svůj vitamínový "výzkum" dokončím, můžete si zatím se mnou studovat následující články. :-) K tomuto tématu jsem našla článek o lékařské studii ohledně podávání vitamínu D u dětí, které měly projevy ADHD a zároveň užívaly methylfenidát. Celkem 4 randomizované studie zkoumaly 256 dětí. Ve výsledcích se uvádí: "...Suplementace vitaminem D prokázala malé, ale statisticky významné zlepšení celkových skóre ADHD, skóre nepozornosti, skóre hyperaktivity a skóre chování. Zlepšení bylo pravděpodobně omezené kvůli nízké až velmi nízké kvalitě důkazů v literatuře. V opozičních skóre nedošlo k statisticky významnému zlepšení. Hlášené nežádoucí účinky ve skupině s vitaminem D byly mírné a významně se nelišily od kontrolní skupiny. Suplementace vitaminu D zvýšila hladinu vitaminu D v séru a poměr pacientů s dostatečnou hladinou vitaminu D."   (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31368773)

Pro sebe jsem si z toho udělala závěr, že pro mě je zřejmě udržení dostatečné hladiny vitamínu D důležité. Rozdíl mezi dětským organismem a dospělým je celkem podstatné. Mám citlivý organismus, i celkem malý rozdíl v množství vitamínu D může být pro mě významný, takže pro někoho jako jsem já může být zvýšení příjmu hladiny vitamínu D důležité. Mozkový chirurg ze mě asi po užívání vitamínu D3 nebude, ale uvidíme, co se mnou po měsíci vyšší dávky vitamínu D udělají. 

Vitamín D a ADHD 

O vitamínu D


Copyright ADHD a ADD v dospělosti | © 2020  
UPOZORNĚNÍ: Články, texty a odkazy uveřejněné na těchto stránkách jsou míněny pouze jako soupis nejrůznějších veřejně dostupných informací o ADHD, ADD a příbuzných tématech pro osoby starší 18 let. O svých problémech, potížích a jejich řešení se vždy poraďte nejprve se svým lékařem nebo terapeutem.   
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky