Jak se žije s ADHD - Vilém Jurek

30.01.2021

Při snídani mě napadlo vyfotit si tablety, které beru každé ráno. Každý ten prášek má svůj příběh. Hnědá tableta je Strattera, žlutá je Omega 3 a okrová kapsle je multivitamin. Protože je to pro mě opravdu důležité a zajímavé téma, rád bych se "ve stručnosti" podělil o pár postřehů, proč to všechno do sebe cpu? 

Strattera je lék na hyperkinetickou poruchu - poruchu pozornosti, která je spojená s hyperaktivitou a impulzivitou. Jednoduše řečeno čtyřmi písmeny ADHD (existuje i ADD, což je porucha pozornosti, ale není tam to hyper a ten impulz). Každý si představí všelico, ale možná neví, co ADHD obnáší. Tak pokračujeme v názorných příkladech.  

Díky Stratteře si uvědomuji, že není něco v mé hlavě v pořádku a měl bych s tím v daný okamžik začít něco dělat. Běžně si člověk s ADHD neuvědomuje své počínání a chová se víceméně abnormálně. Když se moc zlobím, moc pracuji, moc se rozčiluji anebo se nemohu soustředit, pomáhá mi Strattera se stabilizovat. Rozjetý vlak můžu za pomoci Strattery snáz přibrzdit na takovou rychlost, aby motýli mohli otevřenými okny svobodně létat dovnitř a zase ven. Není to zázračná pilulka, která vás z fleku změní k lepšímu, není to ani oblbovák, který promění člověka v zeleninu nebo mlčenlivého Boba. Je to dobrý pomocník, díky kterému se mi lépe žije a vnímá svět. 

Omega 3 je komplex vyšších mastných kyselin, které zastupuje zejména kyselina dokosahexaenová (DHA) a kyselina eikosapentaenová (EPA). Kromě toho, že tyto kyseliny pomáhají srdci a oběhové soustavě, podporují soustředění, paměť a zklidňují. To platí pro dospělé i děti. Ale není to horká novinka, vždyť ještě před pár let se děti preventivně dopovaly rybím tukem. Jak to ti předkové věděli, nevím. Každopádně u hyperaktivních dětí to dle výzkumů přináší své ovoce. Lidé s ADHD mají nižší hladinu mastných kyselin. Proto je lepší, když se vyšší mastné kyseliny průběžně doplňují formou tablet nebo kapek na lžičku. 

Rovněž doplňování vitamínů, minerálů a stopových prvků je pro osoby s ADHD nezbytné. Jak jsme aktivní a stále něco děláme, pořád nám šrotuje a děláme třikrát více pohybů, tak nám ubývají zásoby. Když jsem nic multivitamínového nebral, byl jsem spíše unavený než čilý. Jakmile jsem na doporučení lékařky začal pravidelně brát doplňky stravy, zvýšil jsem si hladinu vitamínů a prvků, hned se mi začalo bylo krásněji na tom světě. Člověk je najednou jakýsi svěžejší. 

Léky a doplňky stravy bych samozřejmě brát nemusel. ADHD není primárně smrtelná nemoc, nejde jej srovnávat třeba s rakovinou. Avšak podceňování poruchy pozornosti, hyperaktivity a impulzivity je spíše na škodu než k užitku. Mohl bych se na všechno vykvajznout a nechat běžet život. Mohl bych pít alkohol s vizí, že ráno proběhne v pohodě a nebudu mít v hlavě ocelárny. Mohl bych chodit darovat krev a měl už stříbrnou medaili prof. Dr. Jana Janského. Já jsem však podstoupil léčbu, medikaci, KBT a pravidelně si doplňují vitamíny, minerály a vyšší mastné kyseliny. 

Budou to tři roky, kdy mi bylo ADHD klinicky potvrzeno. Rozhodl jsem se řešit životní trable, kterých už bylo v životě víc, než je na normálního občana zdrávo. ADHD mám od dětství; jsem dokonce pamětníkem, kdy se tomu říkalo LMD - lehká mozková dysfunkce. Jako školák-neposeda s plejádou přívlastků "dys" jsem si užil své. S věkem a vlastní pílí se situace zlepšovala a já si myslel, že je to pryč. Ale pořád to tam bylo. Před těmi třemi lety jsem začal po jedné události přemýšlet o životě a dospěl k závěru, že ADHD nezmizelo, jen se saturovalo a je a bude pořád v mé hlavě. Kdo mě kdy zažil, ví, že jsem v mnoha směrech magor. Někdy je to roztomilé být rozšafným kašpárkem a veselým tajtrlíkem. Legrace však nikdy nebyla, když jsem házel předměty, křičel na lidi a obviňoval je, neposlouchal své okolí a jel si svou, zbytečně prudil nebo psal e-maily šílené délkou i tématem. ADHD ničí partnerský život, protože je ve vztahu často vzdor, nepozornost a prvotní nadšení rychle vyprchává. Tohle byly, a stále jsou, problémy, které mě trápí, a musím s nimi něco dělat 

ADHD není o tom, že někdo chodí pozdě a kašle na pravidla. Drobné prohřešky v podobě nedochvilnosti a vzdoru má kdekdo. Ale vžijte se do kratinkého příběhu: Jdete domu z práce, tři sta metrů před domem začnete za chůze kramařit v batohu a hledat klíče. Jste před domem a stále šátráte v batohu, nadáváte, kliče nikde, ale narazíte na časopis. Ten otevřete, začnete si v něm listovat. V článku o obnově říčních pásů je neznámé slovo. Šaháte po mobilu a slovo jdete hledat na internetu. Někdo vám ale píše na messengeru. Po přečtení zprávy máte najednou vnuknutí, že chcete přeposlat kolegovům článek o invazních rostlinách. Asi je na mailu, jdete na mail, kde by ten článek mohl být. Jenže není, tak hledáte flešku. Až v té chvíli si uvědomíte, že ji nemáte kam připojit a že jste už nějakou dobu na ulici. Co jsem to původně chtěl? Aha, jít domů. Kde jsou klíče?

V mezinárodní klasifikaci má ADHD svůj kód. Je to psychická nemoc stejně jako bipolární porucha, schizofrenie nebo autismus. Člověk, který má ADHD, se celý život trápí sám nad sebou a trápí ostatní. Je sice výkonný, kreativní, zábavný, pohotový, umí si poradit s kdečím. Bývá však také velmi smutný jako poslední z pierotů, protože řadu úkolů nedotahuje do konce, nedokáže se soustředit, vzteká se, je neposedný, nedokáže dokonale milovat, je netaktní. Jak není po jeho, lítají blesky a kukačky. Osoby s ADHD jsou kvůli tomu často terčem posměchu a pohrdání. Pořád musíte nad něčím přemýšlet a dávat pozor, aby vás nepřejelo auto. Přemýšlíte o naprostých koninách - jak je ten billboard připevněný, co je to za typ trolejbusu, jak jde vyměnit karburátor u křovinořezu. Tam, kde se obyčejný člověk potřebuje soustředit, ADHD člověk musí vyvinout dvojnásobnou energii, aby se soustředil a neměl v mozku opičky bouchající činely. 

Nejhorší ze všeho je, že osoba s ADHD dokáže na první dobrou smrtelně urazit svého nejlepšího přítele či životního partnera, aniž by si to uvědomil. 

Přes všechny peripetie jsem si zvyknul, že jsem jinačí. Víte, já jsem i za to rád, že jsem jiný, protože, kdo jiný by měl chrlit neustálé nápady a bavit. Zásadní pro mě je, že se s tím snažím něco dělat, například pořád si něco zapisuji, stanovuji si denní, týdenní, měsíční i životní cíle, chodím všude raději dříve, kontroluji, jestli jsem zhasnul-zamknul-vypnul-zabrzdil, snažím se míň rozčilovat nad prkotinami, když je nevhodná chvíle, mlčím. Ačkoliv mi to dává hodně práce a je to boj s divou zvěří, snažím se být pozorný ze všech pohledů. Právě k tomu mi pomáhá trojice tabletek na fotce. Je to totiž o tom, přiznat si výše uvedené neblahé skutečnosti a pracovat s nimi.

Toto zamyšlení jsem sepsal, protože jsem se rozhodl více mluvit o problému s ADHD, kterým trpím nejen já, ale i mnoho lidí okolo nás. Cítíte-li se podobně jako já, máte zřejmě problém. Začněte se jím zabývat, řešte ho, stejně jako řešíte bolavé koleno, zánět v krku nebo těžkost na hrudi. Existují testy, které vám naznačí, zda jste nebo nejste ADHD. Pokud vám vyjde, že by to mohlo být ADHD, popřípadě ADD, zvažte léčbu či rovnou medikaci. Pomůžete sobě i svému okolí.


Na web přidala: Bára se souhlasem Viléma Jurka 

Lehce redakčně upraveno. 

Zdroj a foto: Facebook Viléma Jurka 

Copyright ADHD a ADD v dospělosti | © 2020  
UPOZORNĚNÍ: Články, texty a odkazy uveřejněné na těchto stránkách jsou míněny pouze jako soupis nejrůznějších veřejně dostupných informací o ADHD, ADD a příbuzných tématech pro osoby starší 18 let. O svých problémech, potížích a jejich řešení se vždy poraďte nejprve se svým lékařem nebo terapeutem.   
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky